Autizmus - Az emberi sokszínűség elfogadása
Mi az autizmus?
A nemzetközi cselekvési nap alkalmából meg akarjuk emelni az autizmus tudatosságát. Talán volt valaha is kapcsolattartási pontja?
Az autizmus vagy az úgynevezett autizmus spektrum rendellenesség egy komplex neurológiai és fejlődéssel kapcsolatos rendellenesség, amely befolyásolja egy személy viselkedését, kommunikációját és társadalmi interakcióját. Az ICD 10 -ben az autizmus spektrum rendellenességei az egyik mély fejlődési rendellenesség (ICD-10: F84). Néhány évvel ezelőtt az autizmus spektrum rendellenességeit betegségnek vagy fogyatékosságnak határozták meg. Időközben a "neurodiverzitás" vagy a "neurodive -ngang" emberek gyakoribbak. Autista: Tehát a belső rész nem látja magát károsodottnak, hanem csak másnak - és azt is akarja, hogy a társadalom érzékelje és kezelje.
Mi van vele „Autista büszkeség nap "mindenről?
Az autista büszkeség nap ", a német" autista büszkeség napján "egy nemzetközi cselekvési nap, amelyre minden évben június 18 -án kerül sor. Először az "Aspies for Freedom" szervezet indította el 2005 -ben, hogy elősegítse az autizmus tudatosságát és elfogadását a társadalomban.
Íme néhány alapvető szempont az autista büszkeség napjának:
- Az autista identitás ünnepe: A napnak ösztönöznie kell az autizmus közösséget, hogy büszke legyen identitására. Arról szól, hogy nem látja az autizmust hiánynak vagy betegségnek, hanem az emberi neurodiverzitás természetes variációjának.
- A tudat növekedése: Arra törekszenek, hogy javítsák az autizmus általános tudatosságát és megértését. A napnak segítenie kell az előítéletek és a félreértések csökkentésében.
- Az elfogadás előmozdítása: Az autista büszkeség napja hangsúlyozza az autista emberek elfogadásának fontosságát az élet minden területén. Ez magában foglalja az oktatás, a munka és a társadalmi élet támogatását.
- Tevékenységek és események: Különböző rendezvények és tevékenységek zajlanak világszerte, például műhelyek, előadások, megbeszélések és ünnepségek, amelyeket az autista emberek szerveznek.
- Szimbólum: A szivárványos végtelenség szimbólumát gyakran használják az autizmus és a neurodiverzitás ábrázolására. Ez az emberi képességek és sokszínűség végtelenségét szimbolizálja az autizmus közösségen belül.
Az autista büszkeség nap fontos nap az autista emberek jogainak és egyediségének megünneplésére és hangsúlyozására, hogy a társadalom értékes részei.
Hány embert érint?
Az autizmus előfordulását Németországban, mint sok más országban, a prevalencia aránya alapján mérik. A prevalencia aránya azt jelzi, hogy egy bizonyos populációs csoportban milyen gyakran fordul elő bizonyos betegség.
Íme néhány fontos pont az autizmus előfordulásáról Németországban:
- Előfordulási arány: A jelenlegi becslések feltételezik, hogy a populáció kb. 1% -át egy autizmus spektrum rendellenesség (ASA) érinti. Ez körülbelül 800 000 embernek felel meg Németországban.
- Diagnózis: Az autizmus diagnosztikai aránya az utóbbi években növekedett. Ez részben annak köszönhető, hogy a jobb diagnosztikai módszerek és az autizmus nagyobb tudatossága a társadalomban és a szakértőkkel.
- Nemi eloszlás: Az autizmust gyakrabban diagnosztizálják fiúkkal és férfiakkal, mint a lányok és a nők esetében. Az arány körülbelül 4: 1. Egyre inkább felismerik, hogy az autizmust gyakran diagnosztizálják a nőkben, mivel tüneteik kevésbé lehetnek nyilvánvalóak, vagy más módon fejezhetők ki.
- Diagnosztikai életkor: Az autizmus bármilyen életkorban diagnosztizálható, de a diagnózis gyakran gyermekkorban készül. A korai felismerés és a korai beavatkozások fontosak az érintett gyermekek számára a lehető legjobb támogatás és fejlesztés biztosítása érdekében.
- Támogatás és források: Különböző támogatási ajánlatok és források léteznek az autizmusban szenvedő emberek számára Németországban, ideértve a speciális iskolákat, a terápiás központokat és az önmagukban található csoportokat. Az autista emberek beillesztését és integrációját az oktatási és szakmai életbe egyre inkább elősegítik.
Az autizmus mely formái jelenleg ismertek?
Az autizmus spektrum rendellenességei (ASS) különféle feltételeket tartalmaznak, amelyek fajtájukban és súlyosságukban különböznek. Az autizmus spektrumában a leggyakoribb kategóriák a következők:
Korai gyermekkori autizmus (Caner -szindróma):
- Ez az autizmus legklasszikusabb formája, amelyet általában a harmadik kor előtt felismerhetnek.
- A tünetek között szerepel a társadalmi interakció, a kommunikáció és az ismétlődő viselkedési minták jelentős nehézségei.
- A korai gyermekkori autizmussal rendelkező gyermekek szenzoros érzékenységet és súlyosan korlátozott érdekeket is mutathatnak.
Asperger-szindróma:
- Az Asperger-szindrómás embereknek gyakran normális az átlag feletti intelligencia, és nincs jelentős késése a nyelvfejlesztésben.
- Ugyanakkor nehézségekbe ütköznek a társadalmi interakcióval, és gyakran korlátozott és ismétlődő érdekeket és viselkedést mutatnak.
- Az Asperger -szindrómát gyakran csak később gyermekkorban vagy akár felnőttkorban diagnosztizálják.
Atipikus autizmus:
- Ez a kategória magában foglalja azokat az embereket, akik megfelelnek néhány, de nem minden kritériumnak a korai gyermekkori autizmus vagy Asperger -szindróma szempontjából.
- A tünetek enyhébbek lehetnek, vagy később fejlődhetnek.
- A "PDD-NOS" kifejezést a fejlődési rendellenességek szélesebb csoportjának leírására használják, amelyek nem tartoznak a többi konkrét kategóriába.
Rett szindróma:
- Ez egy ritka genetikai rendellenesség, amely szinte kizárólag a lányokat érinti.
- Egy kezdetben normális fejlődés után a 6 és 18 hónapos korú Rett -szindrómában szenvedő gyermekek elveszítik a megtanult készségeket, különösen a kézmotoros készségek és a nyelv területén.
- A Rett -szindrómát súlyos kognitív károsodások és testi fogyatékosság jellemzi.
Gyermekkori rendellenesség (Heller -szindróma):
- Ez a nagyon ritka zavar általában legalább két év normál fejlődés után következik be.
- Az ilyen rendellenességgel küzdő gyermekek a fejlõdés számos területén veszítik el a készségeket, ideértve a nyelvet, a társadalmi készségeket és a motoros készségeket.
Hogyan diagnosztizálják az autizmust?
Az autizmus spektrum rendellenességek (ASS) diagnosztizálása egy összetett folyamat, amely általában egy interdiszciplináris szakértői csoport átfogó értékelését igényli. Ez a folyamat több lépést tartalmaz a pontos és teljes diagnózis elkészítéséhez. Itt vannak a diagnózis fő lépései:
Korai felismerés és szűrés
- A fejlődés megfigyelése: A szülők, az oktatók és a gyermekorvosok megfigyelik a korai gyermekkori fejlődést, és figyelnek a fejlődési késések vagy a szokatlan viselkedés jeleire.
- Szűrési tesztek: Vannak olyan szabványosított szűrőeszközök, amelyeket a gyermekek autizmus szempontjából tesztelnek, például az autizmus módosított ellenőrzőlistáját a kisgyermekekben (M-CHAT) vagy a Social Communication kérdőív (SCQ).
Részletes kórtörténet és fejlesztési történelem
- anamnese: Részletes beszélgetés a szülőkkel vagy a felügyelőkkel, hogy megértsék a gyermek fejlődési történetét, ideértve a mérföldköveket, a viselkedést, a társadalmi interakciókat és a kommunikációs készségeket.
- Korábbi orvosi és pszichológiai jelentések: Átfogó képet kapni a korábbi jelentések és minősítések áttekintése.
- A viselkedés megfigyelése: A gyermek klinikai megfigyelése különböző helyzetekben, hogy azonosítsa a tipikus viselkedést, amely jelezheti az autizmust.
- Szabványosított megfigyelő eszközök: Olyan műszerek használata, mint például az autizmus diagnosztikai megfigyelési ütemterve (ADOS) a strukturált megfigyeléshez.
- Diagnosztikai interjúk: Szabványosított interjúk, például az autizmus diagnosztikai interjúk által átalakított (ADI-R) használata részletes információk gyűjtésére a tünetekről és azok útjáról.
- Fejlesztési és intelligencia -tesztek: Tesztek a kognitív készségek, például a Wechsler intelligencia skála (WISC) vagy a Stanford-binet intelligencia skálák értékelésére.
- Nyelv- és kommunikációs vélemények: A nyelvi és kommunikációs készségek értékelésének tesztei, amelyeket gyakran beszédterapeuták végeznek.
Multidiszciplináris értékelés
- A szakértők közötti együttműködés: Szakértői csoport, köztük gyermekorvosok, pszichológusok, neurológusok, beszédterapeuták és foglalkozási terapeuták, együtt dolgozik egy átfogó értékelés elvégzésében.
- Tanács és konzultáció: A csoport megvitatja az áttekintések eredményeit, és közös diagnosztikai döntést hoz.
Más rendellenességek kizárása
- Megkülönböztető diagnózis: Fontos, hogy kizárjuk más fejlődési rendellenességeket, mentális betegségeket vagy egészségügyi állapotokat, amelyek hasonló tünetekkel rendelkezhetnek, például nyelvi rendellenességek, szorongásos rendellenességek vagy szenzoros feldolgozási rendellenességek.
Diagnózis és jelentéstétel
- Diagnosztikai elválasztás: Az összes minősítés befejezése után a diagnózist a szülőkkel vagy a felügyelőkkel közölik, az eredmények részletes magyarázatával együtt.
- Egyéni ajánlások: A diagnózis alapján a beavatkozásokra, a terápiákra és a támogatási intézkedésekre vonatkozó ajánlásokat adnak az érintett gyermek fejlődésének és életminőségének előmozdítása érdekében.
Folyamatos megfigyelés és adaptáció
- Rendszeres utógondozás: A gyermek fejlődésének folyamatos nyomon követése és az intervenciós stratégiák adaptációja szükséges.
- A támogatás adaptációja: Rugalmasság a támogatás adaptálásakor a gyermek változó igényeinek kielégítése érdekében.
Az autizmus diagnosztizálása egy részletes és egyéni folyamat, amely alapos megfigyelésen és kiterjedt értékelésen alapul annak biztosítása érdekében, hogy a gyermek speciális igényeit elismerjék és kezeljék.
Milyen tünetek vannak az autista embereknek?
Az autizmus spektrum rendellenességeinek (ASS) tünetei típusú és súlyos mértékben eltérőek, ám ezek két fő kategóriába sorolhatók: a társadalmi kommunikáció és az interakció károsodása, valamint a korlátozott, ismétlődő viselkedési minták és érdekek. Íme néhány gyakori tünet, amely e kategóriákban fordul elő:
A társadalmi károsodások kommunikáció és interakció
Szociális interakció:
- A társadalmi kapcsolatok kiépítésének és fenntartásának nehézségei.
- A társadalmi jelek megértésének és értelmezésének problémái, például arckifejezések, gesztusok és hangzás.
- Kevés érdeklődés a közös tevékenységek iránt vagy a társaikkal folytatott játékok iránt.
- Nehézségek, hogy másokba helyezzék magukat vagy megértsék perspektívájukat (az empátia hiánya).
Kommunikáció:
- Késleltetett nyelvfejlesztés vagy a nyelvfejlesztés hiánya.
- Nehézségek a beszélgetés során, például problémák, felváltva beszélgetés vagy beszélgetés.
- Szavak vagy kifejezések ismétlése (echolaly).
- Szokatlan hangminták, például monoton vagy énekes beszédmód.
- A viccek, az irónia vagy a metaforák megértésének problémái.
Korlátozott, ismétlődő viselkedési minták és érdekek
Ismétlődő viselkedés:
- Ismételt mozgások, például ingadozások, kézcsapás vagy fordulás.
- Bizonyos rutinok és rituálék megtartása, nehézségek a napi rutin változásaival.
- Túlzott gondozás bizonyos objektumokkal vagy témákkal.
Különleges érdekek:
- Intenzív érdeklődés bizonyos témák vagy tevékenységek iránt, gyakran szokatlan típusú vagy intenzitás szempontjából.
- Összpontosítson az objektumok részeire (például forduló kerekekre).
Szenzoros érzékenység:
- Túl- vagy subd érzékenység az érzékszervi ingerekkel szemben, például hangok, fény, textúrák vagy illatok.
- Szokatlan reakciók az érzékszervi tapasztalatokra, például bizonyos ruházat elleni küzdelem vagy bizonyos textúrák preferenciája.
Egyéb lehetséges tünetek
- Kognitív képességek: Néhány autizmusban szenvedő embernek szellemi károsodása van, míg mások normális vagy annál nagyobb intelligenciával rendelkeznek.
- Érzelmi reakciók: Nehézségek az érzelmek kezelésében, ideértve a frusztrációra vagy a stresszre vonatkozó erős reakciókat is.
- Motoros készségek: Problémák a finom és bruttó motoros képességekkel, koordinációs nehézségek.
A tünetek a korai gyermekkorban felismerhetők lehetnek, gyakran a harmadik kor előtt. A diagnózist és a támogatást külön -külön kell beállítani, mivel minden embernek eltérő erőssége és igénye van az autizmushoz.
Kezelés és támogatás
Különböző terápiás és támogatási lehetőségek léteznek az autizmus spektrum rendellenességeiben (ASS), amelynek célja, hogy elősegítsék képességeiket, javítsák életminőségüket és támogassák őket a kihívások kezelésében. Íme néhány legfontosabb megközelítés:
Viselkedésterápia
Alkalmazott viselkedési elemzés (ABA):- Tudományos szempontból megalapozott megközelítés, amelynek célja a kívánt viselkedés előmozdítása és a nemkívánatos csökkentése.
- Intenzív, egyénre szabott találkozók, amelyek gyakran egy-egy helyzetben zajlanak.
- Pozitív megerősítések alkalmazása olyan készségek fejlesztésére, mint a kommunikáció, a társadalmi interakció és az önmegőrzés.
Pozitív viselkedés -támogatás (PBS):
- Átfogó megközelítés, amely integrálja a pozitív viselkedési stratégiákat a problémás viselkedés csökkentése érdekében.
- A környezet és a közösség bevonása a fenntartható változások előmozdítása érdekében.
Nyelvi és kommunikációs terápia
Beszédterápia:
- A nyelvi készségek előmozdítása, beleértve az artikulációt, a szókincset és a nyelv érthetőségét.
- Támogatás a nem -verbális kommunikációs készségek, például arckifejezések, gesztusok és képkommunikációs rendszerek fejlesztésében.
Támogatott kommunikáció (Egyesült Királyság):
- Az AIDS, például a képtáblák, a kommunikációs eszközök vagy az alkalmazások használata a kommunikáció megkönnyítése érdekében.
- A függetlenség előmozdítása és a társadalmi interakció javítása.
Foglalkozásterápia
Szenzoros integrációs terápia:- Az szenzoros tevékenységek kezelése, amelyek célja az érzékszervi rendszer szabályozása célzott tevékenységek révén.
- A motoros készségek és a test tudatosságának fejlesztése (erre szolgál Masszázskészülékekszenzoros ingerek beállításához)
- Támogatás a mindennapi élet szempontjából fontos készségek fejlesztésében, például vonzás, étkezés és testápolás.
- A függetlenség és a függetlenség előmozdítása.
Társadalmi kompetencia -képzés
Társadalmi történetek:
- A társadalmi helyzetek és a viselkedés javítása olyan történetek révén, amelyek elősegítik a társadalmi interakciók megértését és megbirkózását.
- Az olyan készségek fejlesztése, mint az empátia, az átvétel és a konfliktusmegoldás.
Csoportkezelés:
- A társadalmi készségek képzése kis csoportokban a társaikkal való foglalkozás és a társadalmi készségek megerősítése érdekében.
- Szerepjátékok és gyakorlati gyakorlatok a társadalmi interakció javítása érdekében.
Oktatási támogatás
Speciális oktatási programok:
- A tanterv adaptációja és az oktatási módszerek az autizmusban szenvedő gyermekek egyéni igényeihez.
- Speciális tanárok és terapeuták használata célzott támogatás nyújtására.
Beleértve az oktatást:
- Az autizmussal rendelkező gyermekek integrálása a szokásos iskolai órákba további támogatással.
- A társadalmi befogadás és a kölcsönös megértés előmozdítása.
Orvosi és pszichológiai támogatás
Gyógyszer:
- Gyógyszeres kezelés használata a kísérő tünetek, például a félelem, a depresszió vagy a hiperaktivitás kezelésére.
- A gyógyszer gondos megfigyelése és adaptációja egy szakember által.
- Támogatás az érzelmi és pszichológiai kihívások kezelésében terápiás beszélgetések és beavatkozások révén.
- Az érzelmi jólét és az önszabályozás előmozdítása.
A családok támogatása
Szülői képzés és tanácsok:
- Képzés és támogatás a szülők számára, hogy hatékony stratégiákat tanuljanak az autizmus kihívásainak kezelésében.
- Érzelmi támogatás és a tapasztalatok cseréje.
- Cserélj és támogatást a családok és azok között, akiket a tapasztalatok megosztására és az egymással támogattak.
- Hozzáférés az erőforrásokhoz és az információkhoz.
Szakmai támogatás
Karrierorientáció és tanácsok:
- Támogatás a szakmai orientációban, valamint a megfelelő képzés vagy munkahely keresése.
- A munkakörnyezet alkalmazkodása és a szakmai készségek előmozdítása.
- Kísérő és támogatás a munkahelyen a sikeres integráció és a hosszú távú foglalkoztatás lehetővé tétele érdekében.
- Az edzők és az egyéni támogatás biztosítása.